söndag 24 maj 2015

Vulgatafiske i Kalvsjön

Kalvsjön utanför Värnamo är ett fantastiskt fint fiskevatten efter regnbåge. Vad som gör fisket så unikt är just de massiva kläckningarna av sjösandsländan ( Ephemera Vulgata) i maj månad. Om man träffar rätt i kläckningarna kan man fisket var rent fantastiskt. Denna dag träffade jag rätt. Lite av en chansning att åka ner redan den 18/5 till Kalvsjön med tanke på en kall o sendragen vår, så jag hade inga höga förväntningar. Trots en vattentemperatur på bara drygt 10 grader så kläckte vulgatan precis lagom mycket för att fiskarna skulle lägga märke till just min fluga.

När väl värmen kom på eftermiddagen var kläckningarna som mest intensiva, men mitt bästa fiske hade jag mitt på dagen då kläckningar var lite mer sporadiska. Denna erfarenhet har jag haft vid tidigare fisken också och fick det ytterligare en gång bekräftat att det stämde. Inte för att fångad fisk till antal spelar nån roll alls egentligen så kanske ni förstår hur pass bra fiske jag egentligen hade nu när ni får höra hur det gick.

Jag landade hela 14 regnbågar denna dag och om jag hade legat i hårdare så hade antalet säkert blivit lite över 20 stycken. När väl den värsta fiskeabstinensen hade lagt sig när ca 8 fiskar var landade så började jag experimentera lite med olika flugor för att se om det hade någon betydelse hur imitationen såg ut. Det visade sig att så att kläckarvarianten funkade kanon hela tiden bara den låg rätt i vattnet så där lagom i ytfilmen. Med imitationer på sländan i dunstadiet var det värre. Flugan skulle ligga högt o fint i vattnet, dränkt till hälften fungerade den inte alls och om den stod lite snett så funkade det inget vidare heller. Kläckarvarianten fungerade som bäst fram till kl. 15 ungefär o senare fungerade den fullutvecklade dunvarianten betydligt bättre.

Vad gäller vädret så upplever jag att de bästa förutsättningarna är vid växlande molnighet, lite inslag av lätt regn och en svag till måttlig vind. Lufttemperaturen har jag dålig koll på men runt 15 grader upplever jag är bra likaså ett vattentemperatur mellan 10- 15 grader. Allt detta stämde bra vad gäller vädret denna dag. Fisken i Kalvsjön trivs alldeles utmärkt i sjön som är rik på insektsliv och har mycket hög vattenkvalité. Luftfuktighet är också viktigt får då blir det mer fart på kläckningarna.

Förutom regnbåge i toppkondition finns även naturlig öring i sjön som stödutsätts. Denna dag fick jag två öringar m.a.o. så dominerar regnbågen. Regnbågen är mycket kämpavillig och kan likställas med en vild fjällöring i fight, det gör fisket extra roligt. En regnbåge på kilot drar ut hela fluglinan och emellanåt även en del backing.

Den största fisk jag fick denna dag var på drygt två kilo och drog uppskattningsvis ut 15-20 meter backning och rusade gång på gång. Den kämpavilliga fisken och det massiva insektslivet gör nog Kalvsjön enligt min mening troligtvis till det bästa regnbågsfisket vi kan få uppleva i Sverige. Dessutom är sjön sådär lagom varierad i strandzonerna, vass, nate djupkanter, lagom med vegetation och lagom stor. Arealen är på 54 hektar med ett medeldjup på 3,5 meter. Vid sjön finns även en enklare camping där man kan tälta för 40 kr per dygn. Miljön runt sjön är naturskön så det förslår och det finns bänkar, grillplatser och vindskydd utplacerade.

Fiskekortet kostar 170 kr per dag och säsongen för icke medlemmar i Värnamo fiskklubb är den 15 maj - 30 september. Men förvänta er inte att fisket alltid är så magiskt som jag fick uppleva även om det är kläckningar på gång. Jag upplever att fisket är som bäst i början då vulgatan kläcker för att sedan några veckor senare bli allt svårare. Men det är lite olika det också och skiljer år från år. Men just det är ju själva tjusningen tycker jag att allt inte är förutbestämt hur dagen skall bli, och när man väl prickar rätt så är det en fiskeupplevelse som slår det mesta vad gäller torrflugefiske på inplanterad fisk, lägg därtill att det finns chans på vild öring. Svårslaget!

Mer info om fisket finns på webben:  kalvsjon.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar